Overblog
Edit post Follow this blog Administration + Create my blog

قلمرو  ببرها در چیانگ مای تایلند

اگر می‌‍خواهبد خون در رگهایتان منجمد شود یا اینکه یک عکس با ببرها برای صفحه فیس بوکتان می خواهید ، یک

تور تایلند به مقصد به قلمرو ببرها در چیانگ مای تایلند بخرید. می توانید از نزدیک ببرها را ببینید، آنها را نوازش کنید و البته با آنها عکس بگیرید.

قبول دارم که اختلاف نظرهائی بر سر قلمرو ببرها وجود دارد و به هیچ وجه حاضر نیستم بدرفتاری با ببرها را تحمل کنم (که خوشبختانه وقتی آنجا بودم چنین چیزی ندیدم. ) پس لطفا این مقاله را بدون قضاوت قبلی بخوانید و بعد تصمیم بگیرید که آیا در برنامه تور تایلندتان سری به قلمرو ببرها خواهید زد یا نه. من از حضور در آنجا لذت بردم و از نحوه مراقبت و خدماتی که به ببرها ارائه می شد راضی بودم. به همین خاطر  دید بدی به  موسسه قلمرو ببرها ندارم.

من از اینکه فرصت  نزدیک شدن به ببرها را پیدا کردم خیلی خوشحالم. ابتدا کار ترسناکی به نظر می رسید اما واقعاً دلیلی برای ترسیدن وجود نداشت.

 

چرا؟ خوب در اینجا چند نکته درباره ببرها که از راهنمای تور تایلند یادگرفتم را برایتان بازگو می کنم:

قلمرو ببرها در چیانگ مای در استان مائی ریم تایلند واقع شده است و از دیگر مجتمع های نگهدارنده ببر در تایلند (مانند: معبد ببر) سالم تر و امن تر است. زیرا در این مرکز با ببرها بسیار خوب و حرفه ای برخورد می شوند. بعلاوه ببرهای این مرکز اهلی هستند. شاید باورش سخت باشد اما:

آنها آرام و تنبل هستند، تنبل مانندبسیاری از گربه های دیگر. آنها معمولا تمام روز را می خوابند یا یک گوشه می نشینند. آنها به 18 ساعت خواب روزانه نیاز دارند! معمولا شبها بیدار و سرحال هستند (اگر باشند) زیرا بنا به ذاتشان  شب ها شکار می کنند. اما توجه کنید که آنها تحت مراقبت هستند و معمولاً شکمشان پر است پس نیازی به شکار ندارند.

نتیجه نهائی: آنها بیشتر وقت ها خواب هستند، نیازی به صرف انرژی در طول گرم ترین ساعات روز نمی بینند.  (زمانی که اغلب میهمانان از راه می رسند) آنها ترجیح می دهند انرژی زیادی مصرف نکنند. می خواهند بخوابند.

این ببرها مانند گربه های خانگی پرورش یافته اند از بدو تولد تحت آموزش بوده اند. ، در نتیجه رفتار آنها مانند حیوانات خانگی خواهد بود از نوازش استقبال می کنند و دوست دارند با آنها بازی شود. اگر فکر می کنید نوازش کردن آنها مایه آزارشان می شود کاملا در اشتباه هستید. آنها از نوازش لذت می برند.

مجتمع قلمرو ببر به دقت مراقب سلامتی آنهاست و رفاه آنها را اولویت خود می داند (تغذیه منظم روزانه، واکسیناسیون به موقع) ببرها می توانند تا بیست سال زندگی کنند. پیرترین ببر در مجتمع اُوون نام دارد و 20 سال از عمر او می گذرد. (او اولین ببر مجتمع است.)

چطور به قلمرو ببر برویم

وقتی به چیانگ می رسیدید می توانید با وسائل مختلف برای رفتن به این جاذبه گردشگری استفاده کنید اما بهترین گزینه شما همان سه چرخه توک توک است. (جدا از قطار، تاکسی وغیره).

 

 

بهترین راه شما برای رفتن به مائه ریم  با ماشین های قرمز سانگ تاو است. هزینه هر دو تقریبا یکی است.

مائه ریم بیرون شهر قرار دارد و البته مانند هر مسافرت دیگری در آسیا باید به هنر چانه زدن وارد باشید.

 

ببرها و قیمت ها

وقتی می خواهید وارد شوید مراقب باشید که مثل توریست ها رفتار نکنید وگرنه تا می توانند از شما پول می گیرند.

به هر حال از آنجا که وبسایت آنها غیر فعال است بگذارید قیمت ها را برایتان شرح دهم:

1. اتاق ببر تازه متولد شده (دو تا سه ماهه )620 بات برای هر نفر  به مدت 10 دقیقه

2. اتاق ببر کوچک [4 تا 8 ماهه) به قیمت 520 بات برای هر نفر به مدت ده دقیقه

3. اتاق ببر متوسط (9 تا 12 ماهه)به قیمت 420 بات برای هر نفر به مدت 15 دقیقه

4. اتاق ببر بزرگ (13 ماهه و بزرگتر) 420 بات به ازای هر نفر برای 15 دقیقه

5. بسته ها

ببر بزرگ یا متوسط + ببر کوچک : 840 بات برای هر نفر

ببر بزرگ +کوچک + خیلی کوچک  یا متوسط + کوچک + خیلی کوچک :1260 بات 

قیمت های بالا شامل 7 درصد مالیات، حق سرویس و بیمه نیز می شود.

من بسته ببر بزرگ+ کوچک را انتخاب کردم. اگر نیاز به یک عکاس حرفه ای دارید  باید 299 بات به ازای عکاسی در هر اتاق بپردازید.  در نهایت عکسها روی یک CD با ظرفیت 50 تا صد عکس تحویل شما خواهد شد. اما اجازه دارید از دوربین خودتان هم استفاده کنید.

نکات مهم پیش از ورود

پس از پرداخت باید مدتی در یک اتاق انتظار صبر کنید. تا یکی از پرسنل نامتان را صدا کند. باید نکات زیر را به خاطر بسپارید:

1. صدای بلند ایجاد نکنید ، در داخل یا بیرون قفس ببر حرکت های ناگهانی نکنید (ندوید).

2. شوخی نکنید (احتمال دارد که ببر فکر کند در حال بازی با او هستید،  اما آنها در بازی معمولا گاز می گیرند وچنگ می اندازند. )

3. صورت، سر و پنجه های ببر را لمس نکنید.

4. از روی سر آنها رد تشوید، از پشت آنها عبور کنید.

5.  دست خود را داخل قفس نکنید. ببر به خیال اینکه خیال بازی دارید انگشتهایتان را گاز می گیرد.

6. فلاش دوربین را خاموش کنید. چون می تواند آنها را عصبی کند و یا حتی به چشمانشان آسیب بزند.

7. به توصیه های کارکنان گوش بدهید.

8. وسائلتان را بیرون قفس بگذارید

9. مراقب سیم های الکتریکی  داخل قفس باشید. (این سیم ها برای ترساندن ببرها از پریدن از روی میله های قس است.

بازی با ببرها

قضیه به این شکل است. یکی از پرسنل شما را به اتاق ببری می  برد که انتخاب کرده اید و سپس نگهبان ببر و یک عکاس همراه شما وارد اتاق می شوند. (او یک میله بلند در دست دارد)

* درباره میله: ابتدا من از دیدن میله نگران شدم چون تصور می کردم  "قراره به ببر آسیب بزنند؟" اگر اینطور باشد من تحملش را ندارم.  اما مطمئن باشید در تمام مدتی که در قفس بودیم ببربان  به هیچ وجه رفتار خشونت آمیزی با ببر نکرد. ظاهرا این میله برای منحرف کردن توجه آنها در صورتی که ببر ناگهان هوس بازی به سرش زد بکار می رود.

گربه های بزرگ

قلب من می تپید

، ترسیده بودم. چرا؟ وقتی بالاخره با این ببر بزرگ کامل که روی زمین خوابیده بود روبرو شدم. عکاس داخل قفس شدم . دوستم پیش از من داخل شد و عکس گرزفت. عکاس ناگهان صدا زد. بعدی نوبت من بود  ببر سرش را بلند کرد و به من خیره شد. بعد دوباره دراز کشید. عکاس به من گفتم دستم را روی شکمش بگذارم و نوازش کنم. من هم با ترس همین کار را کردم.

وقتی اینکار را کردم تمام ترسم ناگهان نپدید شد. طوری که دلم می خواست ببر را با خودم به خانه ببرم. ببربان گفت دمش را بگیر. لحظه خاصی بود که جوانا ثبت کرد.  ببربان خندید و گفت نترس  و بعد دم ببر را در دستم گذاشت. سنگین بود.

 

 

سپس ، تنها چیزی که به ذهنم رسید این بود: نجات پیدا کردم.

گربه های کوچک فرصتی برای من بود تا بتوانم از یک ببر بزرگ سوء استفاده کنم و او را نوازش کنم، دمش را بگیرم و به شکمش دست بزنم.  بیرون که آمدیم بچه های کوچک زیادی را دیدم ک با ببرها بازی می کردند و عکس می گرفتند.

پیش از وارد شدن باید دستهایمان را بشوئیم و کفشهایمان را در بیاوریم و بجای آن دمپائی های ویژه بپوشیم. نکته بامزه درباره ببرهای کوچک این است که آنها فعال هستند. و اینطرف و آنطرف می دوند و ما مجبور بودیم دنبالشان بدویم.

این یک تجربه خوب بود که هر کسی شانس امتحان کردنش را ندارد. شما هر روز نمی توانید دنبال یک بچه ببر بدوید یا شکم یک ببر بزرگ را لمس کنید.

به هر حال کماکان مایه تاسف است که آنها ناگزیر هستند در قفس زندگی کنند. البته شاید این به نفع آنها باشد. دست کم در اینجا امنیت بیشتری دارند تا در محیط وحش.

از جهت دیگر باز هم این موضوع مایه تاسف است از آنها مانند ماشین پول استفاده می شود. اما این تجارت  باعث می شود از ببرها بخوبی نگهداری شود.

اگر واقعا می خواهید بیشتر درباره ببرها بدانید. مجتمع ببرها گزینه خوبی برای شماست. با توجه به نیاز به برنامه ریزی بهتر است در صورت امکان با آژانس مسافرتی تان هماهنگ کنید تا این برنامه را در تور تایلند شما بگنجانند.

Share this post
Repost0
To be informed of the latest articles, subscribe: